Bila aku cakap aku NAK !


Assalamualaikum. Sebelum nak creat post ni, disamping peneman dan penonton sejati -,- i made cupcake. CUPCAKE ye yolls lololol dan terlalu 'bangga' untuk mengatakan yang mission ........ failed ! uhukuhuk. Tak ada butter cream pun hanya kek semata mata. Rasa dia okay cuma pertama kali buatkan. Tak feeeeeel doh hemms. Haha tak apa belum menyesal, next time nak cuba lagi.

Balik pada topik utama. Aku nak beli instamax ! aku nak dan aku nak. Lambat cepat aku tak kesah. janji aku nak benda tu. hee. Dan macam biasa kalau nk beli gadjet yang tahu tahan nya berapa lama jadi abah mak tak akan kasi gitu je. Dia support 35-45 percennnnnt je selalunya :( Jadi selebihnya duit sendiri lah kan :( hahhhhh kumpul duit kumpul duit !


Duit sekarang makin 'banyak'. Atas sebab sebab selalu beli barang online. Padan muka, haha! Kekadang je dapat sponser dari PaMa sdn bhd kalau nak beli online. Kalau dah tiap tiap bulan nak beli 3-4 barang, siapa yang nak sponser kan? hikhik dengan makan minum pakai aku setiap hari lagi yang nak beli depan mata lagi. Nak belajar berjimat balik macam dulu :) Jimat ain jimat. berhemat. 

Cara aku guna atau bahagikan duit yang ada. Secebiss tip: 
  • seminggu sekolah mesti tetapkan duit yang nak simpan dalam satu tabung (tidak akan digunakan )
  • kalau ada lebih simpan dekat tabung lain (ni boleh digunakan jika perlu) 
  • kalau ada niat nak beli barang, duit lebih tu letak dekat note barang apa yang nak di beli *kekadang sampai 4-5 note senarai yang aku nak beli :(  
  • beli barang yang paling utama sekali dahulu, yang perlu digunakan (selalunya takada pun yang betul2 utama)
  • kalau abah mak beri duit atau sesiapa kasi duit, duit tu terus simpan! jangan guna kalau boleh *kononnya kenangan -_-
  • apabila duit simpan yang kita kumpul sudah agak banyak, simpan dalam bank! (jangan simpan terlalu banyak duit dalam rumah)
  • biasakan beli barang keperluan yang remeh temeh guna duit sendiri

insyaAllah itu sahaja, kalau ada t'o'psss lagi aku tambah ye. Maaf kalau ada salah dan silap. Salah kata salah taip salah bahasa. Jumpa dilain masa. Assalamualaikum.



No comments:

Post a Comment

Re-edit by: Nurul Ain http//:gerakanmouse.blogspot.com